31 October 2013

Halloween: Pompoen uithollen

Halloween pumpkin carving Jack o Lantern
My Jack o' Lantern
Ik wilde dit jaar weer eens lekker een pompoen uithollen en kijken of het dit keer makkelijker en sneller ging. Twee jaar geleden was de laatste keer dat ik een pompoen uitholde. Vroeger deed ik dit als kind veel vaker voor het feest van Sint Maarten.
Mooie herinneringen! Maar nu is Halloween eerst aan de beurt:) Er zijn zelfs vanavond kinderen verkleed in Halloween kostuums langs de deur geweest voor Trick or Treat. Waarschijnlijk doordat ze de pompoen in het raam zagen staan :D



Wat heb je nodig?
1: krant
2: aardappelschil mesje of zo (scherp!)
3: potlood
4: Grote kom om alle troep straks in te gooien
5: Klein bakje om de pompoenpitjes in te doen (extra)


HATJAA!!
Ik heb als eerste een cirkel met het potlood rondom de top getekend en daarna ben ik die gaan uitsnijden. Doe dat rustig en met beleid. 


Soep?
Daarna zie je dit en denk je joepie!! :D
Deze pompoen is niet eetbaar. Eetbare pompoenen vallen bijna altijd om omdat hun kontje in een puntje loopt.


Pompoenpitjes verzamelen
Jup, ik ben zo iemand die graag de pompoenpitjes verzameld en ze daarna 2 weken op een krant op kamer temperatuur laat drogen en daarna in de lente gaat planten :D


Uithollen maar!
En weer die concentratie op mijn gezicht, met mijn handen in de pompoen derrie 
xD haha! (doe een schort aan!)
Als eerste heb ik alle derrie met mijn handen eruit gehaald en ben daarna de sliertjes die vast zitten aan de binnenwand van de pompoen met een eetlepel eraf gaan schrapen.
De vormpjes eruit snijden werkt het zelfde als de top eraf snijden en is natuurlijk naar keuze :)


Klaar!
De basic pompoen, maar met een lievere mond. Die andere vond ik te gemeen, geef mij maar cute! ;P

Binnen 43 minuten heb ik een pompoen uitgehold. Ik heb net even op de tijd van de foto's gekeken. De vorige keer was ik er 3 uur of zo mee bezig. Ik ga vooruit :)


Met een kaarsje erin
Als je je pompoen langer wil bewaren dan alleen vandaag heb ik een super tip!
De geur van bakkende pompoen is heerlijk (Door het kaarsje wat er in brandt)
Maar daardoor rot hij wel sneller of word de binnenkant zwart (plus fruitvliegjes komen sneller!)
Wil jij lang genieten van je Halloween pompoen of juist genieten van de geur.
Voor langer genieten: brand in plaats van een echt waxinelichtje een ledlampje (en dan 2 tegen elkaar in; maakt het realistischer.
Voor genieten van de geur: Brand je waxinelichtje er gewoon in en zorg dat je genoeg gaten hebt waar de lucht wel uit kan. Nadat je hem uit doet breng de pompoen naar een koude droge plek (niet buiten) bijv; een vensterbank in een kamer waar de verwarming niet aan is geweest. Wel een kamer waar in de ochtend niet gelijk ze zon op staat te branden. Als het maar koud en droog is tot de ochtend.

Zodra mijn pompoen vliegjes begint aan te trekken, dan zet ik hem in de tuin en laat ik hem helemaal weg rotten. Een prachtig gezicht om te zien. 
Wanneer dit gebeurt zal ik een foto posten.


Happy Halloween