28 November 2013

Mijn beugel is foetsie! + mijn verhaal ❤


Mijn beugel is eruit, aaaah!! :D
Mijn beugel werd geplaatst op 29-06-2012 en is 22-11-2013 eruit gehaald.
In deze periode had ik super veel ups en downs. Maar ondanks alles mega, mega, mega blij met het eindresultaat :D Zo blij dat ik mijn orthodontist en haar assistentes heb geknuffeld!
Lees je mee met mijn avontuur ?

Het begon hier:
Lang lang geleden toen ik nog een klein meisje was, toen was ik super jaloers om mijn zus haar gebit toen haar beugel eruit ging. Ik wilde ook mooie rechten tanden. Dus ik met mijn ouders naar een orthodontist die gelijk de handdoek in de ring gooide en zei: ik begin hier niet aan. jij slikt verkeerd met je tong en je tanden zullen nooit recht komen te staan.

29-06-2012 De dag dat hij geplaatst werd
Toen bijna 22 en nog steeds dat gebit. Ik wilde zo graag een beugel, dus ik ben eens rond gaan zoeken en vond een andere orthodontist in de buurt. ik maakte een afspraak en zij vertelde mij dat ik inderdaad geen beugel nu nog kan dragen omdat ik verkeerd slikte met mijn tong. (ik slikte met mijn tong tegen mijn voortanden aan)
Maar zij vertelde mij dat hier is iets aan te doen; dat heet logopedie. (ik had echt OMG hadden ze dit niet 10 jaar eerder kunnen bedenken.) Dus ik helemaal super happy naar logopedie en lekker opnieuw leren slikken. 

Voor mijn beugel kreeg ik een keuze. Helemaal Amerikaans of een mooie correctie.
Ik heb gekozen voor de mooie correctie. Mijn onderkaak staat iets te ver naar achter, niet super ver. Maar als ik dan dat perfecte Amerikaans gebit zou willen moet ik een zware operatie ondergaan. You know, je freakin' kaak breken.
Mensen zeggen: je kaak goed zetten.. (ja bij kinderen, want daar zit hij nog niet vast gegroeid. Bij volwassenen is het letterlijk je kaak los wrikken en breken.
Ik was nieuwsgierig en heb een filmpje van precies die operatie die ze bij zouden gaan doen gezien... nope not gonna happen. Veel risico's en het kan dat je forever een opgezwollen bijen gezicht hebt. Nope!

Mijn beslissing stond vast: geen onnodige narcose of gesnij en gebreek in mijn lichaam als ik niet in levens gevaar ben. Helemaal happy en gespannen kreeg ik op 29 juni mijn beugel! Er werden in totaal 12 slotjes gezet en dit duurde 45 minuten :) (ik was bang dat ik er 4 uur zou liggen, dus dat viel mee :D) maar echt lang leven Burt's Bees honey lipbalm!


De eerste dag met een beugel
Toen ik thuis kwam ben ik gewoon gaan hardcore gamen :D Ik had niets beters te doen en was aan het wachten tot dat het zeer ging doen zodat ik alvast afleiding had :)
Die pijn kwam niet echt :O Het enige wat ik voelde; alsof je zachtjes met je vinger (echt zachtjes) tegen je tanden aan duwt. Verder geen last van gehad die dag dus ik ben toen rustig naar bed gegaan.

De tweede dag met een beugel
Ik werd wakker en keek in de spiegel... WT*! 
De volwassen tanden foto hierboven: die 2 tandjes naast mijn 2 voortanden zitten duidelijk hoger right... nou in die nacht zijn ze gelijk helemaal gezakt naar hun eindbestemming! Natuurlijk wel hartstikke scheef, maar wel al op een lijn.
Ik had goeie moed :D

(Mijn beugel, ik mocht hem houden :D)

Onder tussen schuift en doet het alle kanten op en komt 't richting eind resultaat.

Begin april ging het flink mis! 
Dit heeft ook mijn blog time-out veroorzaakt.
Die 2 tandjes moesten nog een inimini beetje zakken nadat er nog meer aan de rest was gedaan. Het plan was om gewoon de slotjes te verplaatsen en dan net als de vorige keer die naar beneden te trekken. (je kan tanden trekken of duwen. Door het slotje hoger te plaatsen trek je een tand naar beneden.. of hou het slotje op de zelfde plaats en maak 2 bochtjes in de draad en zo duw je een tand naar beneden.. trekken voelt fijner in je mond dan duwen!)

Mijn 2 slotjes werden ergens heen gebracht en schoongemaakt.(daar ging het denk ik fout). De slotjes kwamen mooi schoon terug en werden weer op mijn 2 tanden gelijmd. toen moest de draad er terug in. Die wilde niet. Eerst deed dit niet zo'n pijn tot dat ze met meer gewicht op die draad gingen duwen met hun vinger, tangen etc. Het deed zo verschrikkelijk veel zeer. Tranen rolde over mij wangen. De draad wilde niet passen en het elastiekje werd gelanceerd. Toen maar met een ligature (super dun draadje) een elastiek namaken. Dat deed ook super veel zeer.
Ik liep toen terug naar mijn moeder die in de auto zat te wachten. keek eerst in de spiegel en zei WT*! Die 2 tanden die naar beneden moeste zakken waren 1,5 millimeter naar achter gedrukt met de hand, niet met beugel...(Tanden naar achteren drukken is gevaarlijk want anders kan je ze uit je bot drukken.) PS 1,5 millimeter verandering in je gebit dat is veel.. meet maar op.

Angst
Mijn angst voor de tandarts/orthodontist was eindelijk weg doordat het zo goed ging bij de orthodontist. Zelfs mijn afspraak bij mijn eigen tandarts ging prima zonder angst. Tot die dag... Next time kon mijn moeder weer mee en bij de afspraken komen zitten.

Nog 3 afspraken met verschrikkelijk pijn 
En niemand kwam erachter wat er nou aan de hand was. Er werd mij verteld dat ik ik niet veel kon verdragen, want wat zij deed zou geen pijn moeten doen.. Ik begon mij ook echt wel een watje te voelen. Mijn tandvlees was ook vreselijk opgezwollen en toen bedacht ik.. dit doet mijn lichaam niet mijn "wattige ik" of zo + ook mijn eerste dag met beugel ik gaf geen kick. Ik kan juist veel hebben maar wat hier nou gebeurt snap ik niets van.

Daarna 2 maanden even geen afspraak gemaakt om te zorgen dat mijn tandvlees en tanden tot rust kwamen. Wij allemaal dachten dat ze misschien geblesseerd waren.
In die tussentijd voelde ik mijn persoonlijk vreselijk en gestrest. Wat ga ik zeggen? Hoe ga ik dit oplossen? what's next..? Ik kon mijn gedachten niet op hold zetten. Ik had ook constant pijn aan die 2 tanden en dat ging niet weg.

Alles werd eindelijk opgelost
Ik kwam nog 1 keer langs voor dat zij op vakantie ging om nog even mijn elastiekjes te vernieuwen. Toen dacht zij laten we even een rustige draad erin doen zodat jij even niets extra's voelt en die tanden nog meer rust kunnen krijgen. Opeens merkte zij iets op. De 2 slotjes op die 2 tanden zaten allebei aan 1 kant helemaal dicht. Ze zij logisch dat je zo'n pijn hebt, wat is hier gebeurt! Dit zien wij nou nooit, wat gek! (dus waarschijnlijk iets fout gegaan bij het schoonmaken van die slotjes(door andere afdeling)
Ze heeft gelijk nieuwe opgezet en de pijn was gelijk stukke stukke minder.
Halleluja!! dankjewel :)

Daarna verliepen alle afspraken weer zoals gewoonlijk. ik had geen pijn meer, alles was perfect en ging super snel.

Toen kwam de beslissing: beugel eruit of nog niet?
Moeilijke vraag maar ik heb doorgezet en mijn veilige haven verlaten.

15-11-2013
Ik moest happen voor de draad die achter mijn tanden wordt geplaatst als de beugel eruit is.
22-11-2013 In de ochtend!
Hij gaat eruit! De achterkant van mijn tanden moest even ontvet worden met een of andere zuur.. wat doe ik tussen door.. stom stom stom ik voel aan de achterkant van mijn tanden hoe dat voelt... aaaah dat is super zuur!! sprong gelijk op.. klem in al die dingetjes die boven mij hingen, hilarisch en zo stom :P daarna ging alles helemaal goed. ik had alleen een er zuur puntje van mijn tong xD haha

Beugel weg.. pling!
Pas toen ze helemaal klaar was wilde ik in de spiegel kijken en omg!! Ik zat heel de tijd in die spiegel te kijken en denken; ben ik dat? is dat mijn mond... waaaat :O
Ik heb toen mijn orthodontist en haar assistentes mega bedankt voor alles en heb ze allemaal een dikke knuffel gegeven :D

Die middag ben ik ook nog wezen shoppen.. ik durfde serieus niet te lachen naar mensen of verkoopsters die ik kende. Mijn tanden voelen prima. Echt niet dat ik constant eraan zit te voelen met mijn tong.. Het is eerder dat ik, mijzelf als persoontje mij erg naakt voel zonder beugel. Wij vrouwen onder elkaar ;)
Je kan het gevoel vergelijken met als je een nieuwe BH aandoet. Dan zit alles lekker ingepakt en veilig = (met beugel) Doe je bh uit = zonder beugel.
Met een nieuwe BH voel je je gelijk ook een stuk zelfverzekerder xD

Met BH en zonder beugel = happy!
Ik ben er nu (28 november) al veel meer gewend aan dat beugeloze gevoel:D
Mijn zelfvertrouwen is ook enorm gestegen :) ik raad echt iedereen een beugel aan. Het doet geen zeer en het eindresultaat is geweldig! 
Bijsluiter: mijn horror verhaal is zeer zeldzaam! don't worry!

Helluuuh self-esteem
Normaal 30 tot 50 foto's, nu 10 :D Ik ben zo blij blij blij deze met verbeterde lach!
Ps; mijn outfit is 100% H&M :D(behalve de schoenen die zijn van Bovendeert)

Ik ben mijn moeder zo ontzettend dankbaar dat ik van haar een beugel heb gekregen. Dat zij bij mij is geweest keer op keer. Bij elke up & down! dankjewel!
Letterlijk mijn levenlang dankbaar