24 December 2013

Zelfgebakken kerstbrood/stol

Het kerstbrood kerst kerststol zelfgebakken
Tadaa!
Vanmiddag hebben mijn moeder en ik samen dit kerstbrood gebakken! We zijn zeer trots op het resultaat dit jaar! Het was een beetje rommelen maar we zijn gewoon helemaal terug gegaan naar de basis; broodbakken met de Kenwood!

Het kerstbrood kerst kerststol zelfgebakken
Onze ingrediënten
Er gaat een hoop in maar dan krijg je wel iets heel lekkers! Wij gebruiken een aangepast recept, want ik hou absoluut niet van spijs. Dus dat laten we weg maar de noten vulling van die spijs doen wij er juist weer wel in. Het recept heet Kerststol en staat op pagina 484 en 485. het boek heet Gezond Lekker Eten en is verkrijgbaar op bol.com
Wij hebben de druk uit 1989 die op de site is van 1990.
Het is een heel heel goed basis boek voor prachtig en heerlijk eten. Kook recepten, bak recepten, deeg knoop/vlecht technieken. Bijna al mijn recepten komen uit dit boek.

Het kerstbrood kerst kerststol zelfgebakken
Hallo Kenwood
We wilde eerst het deeg maken met de broodbakmachine alleen er was iets totaal mis gegaan met het mengen van het deeg. We hebben toen maar lekker ouderwets de Kenwood gepakt. Halleluja! Voortaan altijd weer met de Kenwood zwaar deeg mixen/kneden.

Het kerstbrood kerst kerststol zelfgebakken
Het rijs proces
Eerst moest het deeg 1 uur lang rijzen en daarna het brood in vorm brengen en nogmaals rijzen 1 uur rijzen. Wij laten het deeg altijd rijzen in onze heteluchtoven; We zetten hem op 40'C en stoppen hem dan weer zodat de temperatuur langdurig warm blijft (niet heet) en het deeg nooit op de tocht zal staan. En over de kom trekken wij een plastic zak in plaats van een vochtige theedoek (plastic gooi je weg en theedoek moet je gelijk in de was doen) 

Het kerstbrood kerst kerststol zelfgebakken
Mooi goudbruin
We hebben we het brood in onze elektrische oven gebakken op de onderste richel. Op 200'C en dan 20 minuten en daarna op 175'C en nog 5 minuten.
Van 's middags tot 's avonds laat er mee bezig geweest. Het rijzen nam de meeste tijd in beslag.

Het kerstbrood kerst kerststol zelfgebakken
Het kerstbrood
Morgen snijden we het kerstbrood aan tijdens het kerstontbijt. Nu genieten we heel erg van de lekkere geur in huis! Deze geur zal er alleen niet lang zijn want ik ga na deze blogpost gelijk mijn avond eten maken met een eitje. Ook gelijk daarna weer kerstkoekjes bakken. Druk druk druk.

Kerst avond
Ook al is het dan kerstavond ik doe graag nog veel dingetjes. Dus wat ik net opnoemde. Hierna ga ik gezellig met mijn moeder en zus "The World's End" kijken met een koekje erbij! Klik de naam voor uitleg en de trailer. Eerst denk je; dit is gewoon zo'n Engelse blah film, maar trust me het word geweldig leuk; world's end remember!

Ik wens jullie verder allemaal nog 
een super leuke en gezellige kerstavond.
Knuffel aan jullie allemaal!